دیدار رئیس جمهور با آیات عظام قم | توضیحات رئیسی در خصوص اقدامات دولت برای بهبود معیشت مردم «پوتین» نخست‌وزیر جدید روسیه را معرفی کرد درگیری‌های شدید در شمال و جنوب نوار غزه آغاز شد (۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) لیست شعب اخذ رأی در مشهد + آدرس آیت‌الله علم‌الهدی: حضور در مرحله دوم، تکمیل انتخابات است | سرنوشت هیچ‌کس در این کشور جدا از سرنوشت جامعه نیست + فیلم رئیس کمیته اجرایی انتخابات مشهد: امسال ابتکارات زیادی در ستاد انتخابات شهرستان مشهد داشتیم وزارت خارجه پاکستان خط لوله گاز ایران را اولویت خود عنوان کرد هلاکت چهار نظامی صهیونیست در رفح با چه مدارکی می توان در انتخابات شرکت کرد؟ حمله موشکی از لبنان به الجلیل در شمال اراضی اشغالی سخنگوی شورای نگهبان: انتخابات تا ساعت ۱۸ ادامه دارد + فیلم تاکید رئیس ستاد انتخابات کشور بر مزایای برگزاری انتخابات الکترونیکی قالیباف رای خود را در صندوق الکترونیکی انتخابات ثبت کرد حمله پهپادی مقاومت عراق به پایگاه نظامی اسرائیل در ایلات فرماندار مشهد: مشکل خاصی در شعب اخذ رای نداریم+ فیلم وزیر کشور: ۶۰ درصد صندوق‌ها در مرحله دوم انتخابات الکترونیکی است رئیسی با اعضای دفتر رهبری و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم دیدار کرد تازه‌ترین آمار برگزاری الکترونیکی دور دوم انتخابات مجلس اعلام شد توصیه ستاد انتخابات کشور به اعضای شعب اخذ رای استاندار خراسان رضوی: مردم مشهد و کلات در دور دوم انتخابات کار را تمام کنند+ فیلم
سرخط خبرها

دریافت هزار و ۱۷۶ ایده در رویداد ملی مسئله محور «شوق زیارت» در مشهد

  • کد خبر: ۱۹۸۶۸۰
  • ۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۱
دریافت هزار و ۱۷۶ ایده در رویداد ملی مسئله محور «شوق زیارت» در مشهد
نشست خبری فراخوان ایده‌های خلاقانه ارائه خدمات فرهنگی و رفاهی در میزبانی از زائران نوروزی حرم مطهر رضوی با عنوان «رویداد ملّی مسئله‌محور شوق زیارت» در استانداری خراسان رضوی برگزار شد.

به گزارش شهرآرانیوز، محمدعلی توسلی، مدیرکل هماهنگی امور رفاهی زائران استانداری خراسان رضوی در این نشست اظهار کرد: نوروز امسال به دلیل تقارن با ماه مبارک رمضان متفاوت است لذا تصمیم گرفته شد رویداد ملّی مسئله‌محور «شوق زیارت» با موضوع ارائه خدمات فرهنگی و رفاهی در میزبانی از زائران نوروزی حرم مطهر رضوی برگزار شود.

وی با اشاره به جزئیات فراخوان این رویداد افزود: خدمات اسکان و رفاه، مدیریت حمل‌ونقل، فرهنگ تبلیغی، فرهنگ میزبانی، نظارت و تنظیم بازار، بهداشت، درمان و محیط زیست، زائران خارجی و عرب‌زبان، سوغات زائر، اجتماعی، اطلاع‌رسانی و تبلیغات، خدمات امداد و نجات، خدمات شهری، خدمات انتظامی، امنیتی و ترافیکی از جمله محور‌های این رویداد ملّی است. گفتنی است که در این رویداد از ایده‌های خلّاقانه مردم استفاده خواهیم کرد و در این خصوص اطلاع‌رسانی‌های لازم انجام شد.

مدیرکل هماهنگی امور رفاهی زائران استانداری خراسان رضوی با اشاره به این موضوع که اطلاع‌رسانی از طریق دستگاه اجرایی، استانداری، کمیته‌های ستاد خدمات سفر، تشکل‌های مردمی، بازاریان و اصناف انجام شده است، تأکید کرد: بازده زمانی برای ارائه ایده‌ها از ١۵ تا ٢٠ آذر ماه است. بررسی و داوری ایده‌ها از ٢٠ تا ٢۵ آذرماه در کمیته‌های مختلف انجام می‌شود و اعلام نتایج و برگزاری رویداد حضوری از ٢۶ تا ٣٠ آذرماه خواهد بود و اجرای ایده‌ها از پایان آذرماه تا پایان تعطیلات نوروز است.

وی با تأکید بر این موضوع که تاکنون ١١٧۶ ایده در بخش عمومی؛ ٢٢٠ ایده توسط مردم و ٩۵۶ ایده توسط دانش‌آموزان ارسال شده است، ادامه داد: علاقه‌مندان می‌توانند ایده‌های خود را تا ۲۰ آذرماه ۱۴۰۲ با مراجعه به سایت www.idezee.ir به ثبت برسانند. در این راستا باید گفت؛ ایده‌ها باید شفاف، صریح و قابل اجرا باشد.

توسلی با اشاره به جوایز درنظر گرفته شده برای ایده‌های برتر خاطرنشان کرد: کمک‌هزینه سفر زیارتی به مشهد مقدس و حرم مطهر رضوی برای ۸ خانواده، کمک هزینه سفر زیارتی به شهر قم و حرم حضرت معصومه(س) برای ۸ خانواده و کمک هزینه سفر زیارتی به شهر شیراز و حرم مطهر شاهچراغ برای ۸ خانواده؛ هدایای در نظر گرفته شده برای نفرات برتر است.

هدف این رویداد، ارائه خدمات فرهنگی و میزبانی متناسب با نیاز زائران است

در ادامه نشست، حجت‌الاسلام‌والمسلمین صاحبقرانی، مدیر کل سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی اظهار کرد: امیدوارم در این رویداد شوق زیارت و با اطلاع‌رسانی انجام شده رویداد بزرگ و خوبی رقم بزنیم. در همه عرصه‌ها همواره مردم می‌توانند بهترین برنامه‌ها، تدابیر‌، موضع‌گیری‌ها و راهنمایی‌ها را به خادمان داشته باشند. این رویداد طراحی شده است تا بتواند نظرات مردم را بدون واسطه دریافت کند و مردم بتوانند آنچه در ذهن خود دارند به صورت ایده به مسئولان و خادمان منتقل کنند و آن‌ها نیز با برنامه‌ریزی دقیق‌تر خدمات‌رسانی بهتری داشته باشند.

وی ادامه داد: هدف از این رویداد ارائه خدمات فرهنگی و میزبانی متناسب با نیاز زائران است. همچنین  بتوانیم مشارکت مردم را در میزبانی از زائران افزایش دهیم و هدف دیگر ما تبدیل مشهد به کانونی برای طرح‌های فرهنگی و مذهبی در سطح ملّی و بین‌المللی است.

مدیر کل سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی گفت: شرایطی را برای این رویداد پیش‌بینی کردند که شرکت در این رویداد برای همه مردم آزاد در هر نقطه است. هیچ محدودیت سنی، جنسیتی و ... وجود ندارد. ایده‌ها شفاف، صریح، قابل اجرا و متناسب با زیارت زائران امام رضا(ع) باشد. هر فردی می‌تواند چند ایده را ثبت کند و ایده‌ها در خصوص بانوان دارای اولویت است.

لزوم توجه ویژه به مسائل فرهنگی در میزبانی از زائران حرم مطهر رضوی

همچنین سید جواد موسوی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خراسان رضوی با اشاره به مسائل مرتبط با میزبانی زائران در عرصه‌های مختلف اظهار کرد: خدمات اسکان و رفاه، مدیریت حمل‌ونقل برون شهری و درون شهری، فرهنگ تبلیغی و فرهنگ میزبان، خدمات، انتظامی، امنیتی و ترافیک، نظارت و تنظیم بازار، بهداشت درمان و محیط‌زیست، اجتماعی، اطلاع‌رسانی و تبلیغات، زائران خارجی و مخصوصاً عرب‌زبان، خدمات امداد و نجات، خدمات شهری و سوغات زائر از جمله مسائل مرتبط با میزبانی زائران در عرصه‌های مختلف است.

وی ادامه داد: راهکار‌های افزایش رغبت مردم مشهد برای اسکان زائران در منازلشان، روش‌های راهنمایی و اطلاع‌رسانی فراگیر محل‌های اسکان به زائران، راهکار‌های افزایش حضور مردم مشهد برای ارائه خدمت حمل‌ونقل به زائران در مشهد، آسیب‌شناسی فرهنگی خدمات حمل‌ونقل برون‌شهری و درون‌شهری، راهکار‌های افزایش رضایتمندی زائران از حمل‌ونقل درون‌شهری، راهکار‌های ارائه خدمات فرهنگی به زائران از مبدأ تا مبدأ و اینکه چگونه زائرانی که با خودرو شخصی سفر می‌کنند را با مفهوم زیارت آشنا کنیم و راهکار‌های خدمات فرهنگی در مبدأ و مسیر نمونه‌هایی از راهکار‌هایی است که در این رویداد می‌توان برای آن ایده داد و مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

وی اضافه کرد: از دیگر راهکار‌هایی که می‌توان به آن اشاره کرد راهکار‌های خدمات فرهنگی در مبادی ورودی مشهد و خدمات فرهنگی در سطح شهر مشهد با تأکید بر نقاط مرتبط با زائر، اسکان، بازار‌ها، معابر منتهی به حرم مطهر و...، تعمیق مفهوم زیارت برای کودکان و نوجوانان، آموزش آداب زیارت به زائران، نظارت هوشمند بر بازارها، نحوه آموزش مسائل بهداشتی به زائران، ارتقای انتخاب سفر زیارتی به مشهدالرضا برای زائران خارجی، افزایش سهم محصولات فرهنگی در سبد سوغات، کاهش آسیب‌های اجتماعی در ایام پیک حضور زائران در موضوعاتی مانند عفاف و حجاب، معتادان متجاهر، کودکان کار، ارتقای راهنمایی و اطلاع‌رسانی به زائران در عرصه‌ها و راهکار‌های افزایش خدمات امداد خودرو و امدادونجات و ... در فضا‌های مختلف جاده‌ها راهکار‌های افزایش خدمات شهری مانند سرویس بهداشتی، پارکینگ و ... در مشهد مقدس به ویژه در حرم مطهر رضوی و آسیب شناسی محدودیت‌های ترافیکی در حریم حرم و ترافیکی است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->